Zespół AGH QoE posiada dedykowane laboratorium badawcze, za pomocą którego można utrzymywać stały wpływ czynników kontekstowych. W tym laboratorium odbywają się zajęcia dydaktyczne/testy subiektywne. Zapraszamy do kontaktu z nami. Prośba ta jest również skierowana szczególnie do studentów chcących nawiązać współpracę (np. napisać pracę dyplomową na ten temat) oraz uczniów szkół średnich, którzy szukają pomysłu na studia.
Budynek
W 2019 roku do nowego budynku przeniósł się Instytut Telekomunikacji AGH, którego częścią jest Zespół QoE. Nowy budynek służy już studentom i pracownikom.
W budynku znajdują się dedykowane pomieszczenia, które pozwalają na przeprowadzanie testów subiektywnych (eksperymentów psychofizycznych) jakości. Jednym z wymagań dla takich pomieszczeń jest możliwość pełnej izolacji świetlnej i akustycznej.
Pomieszczenia dedykowanego laboratorium QoE składają się z 2 pomieszczeń dla testerów i 1 dla eksperymentatora.
Zestawy VR
Laboratorium wyposażone jest w 2 gogle VR – Oculus Rift o następującej specyfikacji:
- Zestaw: HM-A
- Czujniki: 3P-A
- Pilot zdalnego sterowania: RE-A
- Kontroler Xbox: 1697
- Kontrolery rąk: TO-L i TO-R
Kamery i rejestratory
Laboratorium wyposażone jest w kamery i rejestratory, co pozwala eksperymentatorowi rejestrować zachowanie testerów (w jakości SD i HD z wybraną przepływnością nagrań).
Obsługa kamery nie ogranicza się do podglądu obrazu – eksperymentator może też nimi sterować (np. obracać).
Rejestratory (model Bee8) umożliwiają eksperymentatorowi rejestrowanie, a następnie pobieranie nagrań.
Sieć
Konfiguracja sieci składa się z 2 przełączników, 1 routera (Helvar 910) i 1 punktu dostępowego.
Połączenia panelowe i podłogowe
Niezależnie od okablowania Ethernet laboratorium okablowane jest w standardzie HDMI. Porty znajdują się w panelu krosowym i podłodze. Okablowanie HDMI umożliwia eksperymentatorowi podłączenie komputerów, laptopów, monitorów itp. Możliwe jest również użycie portów podłogowych do wyświetlania na projektorze. Laboratorium wyposażone jest również w rozgałęźnik oraz wzmacniacz sygnału HDMI.
Światło
Oprogramowanie laboratoryjne (Helvar Touch Studio Runtime) umożliwia eksperymentatorowi ustawienie różnych konfiguracji oświetlenia. Eksperymentator może zarówno ręcznie ustawić jasność poszczególnych lamp (oddzielne ciepłe i chłodne kolory), jak i obsługiwać ustawienia sceny (wczytywanie i zapisywanie ustawień lamp). Możliwe jest również oczywiście całkowite wyłączenie światła przy wyjściu z laboratorium lub uruchomieniu projektora obrazu.
Oglądanie obrazów jest możliwe przy użyciu dowolnego komputera wyposażonego w VLC Media Player.
Komputery testerów
Pomieszczenia testowe wyposażone są w 2 komputery o następującej specyfikacji:
- CPU: Intel Xeon E3-1240v5 @ 3.50 GHz RAM: 16GB
- GPU: NVIDIA GeForce GTX 970,
- Dyski:
- SSD: Lite-On MU 3, 240GB, SATA III, PH4-CE240
- Dysk twardy: dysk Toshiba, 1 TB, SATA III, DT01ACA100, 7200 obr./min 3,5”
- Płyta główna: Gigabyte X150-PLUS WS-CF
- Karta internetowa: Intel Ethernet Connection I219-V 10/100/1000 Mbit/s
- Ekran: Dell U2415 czarny, 24,1″ 1920×1200 pikseli
Komputer eksperymentatora
Pokój eksperymentatora wyposażony jest w 1 komputer. Oprogramowanie komputerowe eksperymentatora obejmuje zarówno standardowe, jak i specjalistyczne programy do sterowania światłami i kamerami.