Czynniki wpływające na jakość postrzeganą przez użytkowników usług video. Badania z wykorzystaniem trafnych ekologicznie standardów oceny (TUFIQoE)

Źródło(a) finansowanie (Nazwa wołania, Number)

Narodowe Centrum Nauki (GRIEG, 2019/34/H/ST6/00599)

Wielkość finansowania

4 253 150 PLN

Rok rozpoczęcia-zakończenia

2020-2024

Projekt „Czynniki wpływające na jakość postrzeganą przez użytkowników usług video. Badania z wykorzystaniem trafnych ekologicznie standardów oceny” miał na celu lepsze zrozumienie, jakie czynniki odgrywają rolę podczas korzystania z usług wideo: dlaczego niektóre doświadczenia były pozytywne, a inne negatywne? Dlaczego jakość była czasami oceniana jako „bardzo zła”, a w innych przypadkach jako bardzo dobra? Jakie czynniki miały na to wpływ i w jaki sposób ze sobą współdziałały? Jak użytkownicy doświadczali jakości usług wideo?

Wszyscy korzystaliśmy z usług wideo, które były nieustannie rozwijane. Film z lat 80. czy 90. odtwarzany na dzisiejszym kanale telewizyjnym wyglądał znacznie gorzej niż reklama emitowana w przerwie, nawet jeśli film przeszedł proces poprawy jakości. Wiele różnych ewolucji i rewolucji napędzało ten rozwój, a jednym z kluczowych postępów technologicznych były lepsze algorytmy kompresji.

Badania nad jakością wideo miały długą historię, a ich głównym celem była poprawa jakości pikseli. Było to rozsądne podejście, ponieważ jakość pikseli miała podstawowy wpływ na naszą opinię o jakości usługi. Jednak nie był to jedyny powód, dla którego korzystaliśmy z danej usługi. Nie skupialiśmy się wyłącznie na jakości pikseli i treści. Inne czynniki sprawiały, że narzekaliśmy na jakość niemal idealnego filmu oglądanego w kinie domowym, zaprojektowanym do wyświetlania najwyższej jakości obrazu, lub ignorowaliśmy problemy z jakością, gdy na wakacjach, przy słabym dostępie do internetu, oglądaliśmy mecz naszej ulubionej drużyny.

Projekt: „Czynniki wpływające na jakość postrzeganą przez użytkowników usług video. Badania z wykorzystaniem trafnych ekologicznie standardów oceny”; akronim TUFIQoE numer rejestracyjny 2019/34/H/ST6/00599 uzyskał dofinansowanie w ramach polsko-norweskich konkursowych projektów badawczych GRIEG finansowanych z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021

Kontakt

Sposób, w jaki otrzymywaliśmy informacje od użytkowników, był ściśle związany z jakością pikseli i nie uwzględniał innych czynników – nawet jeśli wyraźnie prosiliśmy ludzi o ich ignorowanie! Standardowy eksperyment subiektywny polegał na pokazywaniu krótkich sekwencji wideo, często powtarzających się. Celem tych badań była zmiana tego podejścia. Uwzględniliśmy takie czynniki jak zainteresowanie treścią, prowadząc eksperymenty, w których użytkownicy sami wybierali oglądane materiały. Kolejnym istotnym wymiarem była relacja użytkownika do twórcy treści – dlatego przeprowadziliśmy badania nad wpływem tej relacji. Sprawdzaliśmy, jak różnie oceniana była jakość, jeśli wideo pochodziło od członka rodziny lub od nieznajomego. Przeprowadziliśmy również eksperymenty w miejscach, w których użytkownicy korzystali z usług, badając ich doświadczenia na własnych telefonach komórkowych, aby jak najbardziej zbliżyć się do naturalnych warunków oglądania.

Proponowany eksperyment był nowatorski, a w ramach projektu opracowaliśmy dokładny opis metody, aby inne laboratoria mogły powtórzyć ten sam lub podobny eksperyment. Włączenie do tego procesu dwóch laboratoriów miało kluczowe znaczenie, ponieważ porównanie wyników pozwoliło wykryć ewentualne problemy z opisem procedury lub samym eksperymentem.

W ramach projektu opisaliśmy siedem różnych eksperymentów, których analiza pozwoliła nam opracować model kluczowych czynników wpływających na QoE. Następnie skupiliśmy się na „testowaniu granic” tego modelu poprzez nowe eksperymenty subiektywne. Na przykład, jeśli model przewidywał, że zainteresowanie treścią ma kluczowy wpływ, zaplanowaliśmy eksperyment, w którym użytkownicy wybierali treści przed badaniem. Analiza wyników dla sekwencji o różnym poziomie zaangażowania użytkownika pozwoliła na potwierdzenie lub odrzucenie hipotezy dotyczącej wpływu zaangażowania w treść. Dane z końcowych eksperymentów posłużyły do ostatecznego dopracowania modelu, który stanowił główny rezultat projektu.

Równolegle prowadziliśmy badania długoterminowe, angażując użytkowników na ponad dwa lata. Na podstawie tych obserwacji określiliśmy, które czynniki były najważniejsze w dłuższym okresie. Klasyczne eksperymenty ignorowały długoterminowe efekty, a my chcieliśmy dowiedzieć się, ile tracimy, badając użytkowników tylko raz, w porównaniu do długotrwałej współpracy.

Wszystkie przeprowadzane przez nas eksperymenty miały szczegółowy opis, a ich procedury oraz analiza danych były omawiane ze społecznością naukową. Naszym celem była popularyzacja tych metod badawczych i zachęcenie innych naukowców do ich stosowania. Ostatecznym rezultatem było zwiększenie świadomości nowo odkrytych czynników i w konsekwencji – lepsza jakość usług wideo oraz innych treści dla wszystkich użytkowników.

pl_PLPolski